Hastighet på 8mm/16mm-film

De överförda 8mm-filmerna hastighetskonverteras till 16 bilder per sekund för normal-8 respektive 18 bilder per sekund för super-8 (om du inte har begärt annan hastighet), vilket är de normala hastigheterna för 8mm-film. För 16mm film är oftast hastigheten 24 bilder per sekund, och då blir leveranshastigheten 25 bilder per sekund, för att anpassas till den bildhastighet som vårt TV-system PAL har.

 

Den högkvalitativa 8mm/16mm-överföringen sker ruta för ruta, vilket gör att 8mm/16mm-filmen kommer att gå med hastigheten 25 bilder per sekund i datorfilen direkt efter överföringen, eftersom TV-systemet PAL (som används i bl.a. Sverige) visar 25 bilder per sekund. En hastighetskonvertering måste alltså ske, så att hastigheten blir korrekt när du tittar på det färdiga resultatet. Morin Media utför denna hastighetskonvertering.

 

Hastighetskonverteringen går till så här (exemplet avser super-8 som ska gå med 18 bilder per sekund): Vid visning av det färdiga materialet ska 18 bilder från 8mm-filmen visas per sekund. Eftersom vårt TV-system visar 25 bilder per sekund måste de 18 bilderna från 8mm-filmen "sträckas ut" över 25 bilder. Detta görs genom att vissa av de 18 bilderna dubbleras, så att resultatet blir att de 18 bilderna upptar 25 TV-bilder.

 

Efter hastighetskonverteringen går filmen med rätt hastighet. 8mm/16mm-filmerna kommer alltså att gå med rätt hastighet när du tittar på det färdiga resultatet från Morin Media.

 

Lite mer info för den tekniskt intresserade:

Ett exempel på hur en sekund super-8-film hastighetskonverteras av Morin Media visas här:

 

En sekund super-8-film består av följande rutor:

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18

 

Morin Media överför dessa 8mm-rutor ruta för ruta till videoformat. På det sättet blir varje ruta skarpt avbildad utan flimmer. Eftersom TV-systemet PAL visar 25 bilder per sekund måste dessa 18 rutor sträckas ut över 25 video-bilder för att uppspelningen ska gå med rätt hastighet. (Om vi hade visat 8mm-filmen med 25 bilder per sekund hade det sett ut som en "Charlie Chaplin-film", dvs filmen hade gått för fort.) Denna utsträckning kan då se ut så här:

 

1-2-2-3-4-4-5-6-7-7-8-9-9-10-11-12-12-13-14-15-15-16-17-17-18

 

Här har de 18 filmrutorna sträckts ut över 25 videobilder, genom att vissa rutor dubblerats. Det är de röda filmrutorna ovan som har dubblerats, dvs de visas på två på varandra följande videobilder. På det sättet kommer den överförda 8mm-filmen att gå med rätt hastighet, och man slipper "Charlie Chaplin-effekten". Det är alltså denna teknik som Morin Media använder sig av för hastighetskonvertering.

 

En följd av denna hastighetskonvertering är en effekt som de flesta inte lägger märke till, men som en del personer som har "öga" för det kan notera:

 

När man tittar på en super-8-film i en vanlig super-8-projektor går projektorn med 18 bilder per sekund. Eftersom filmen är inspelad med 18 bilder per sekund betyder det att filmen går med rätt hastighet. Alla rörelser i filmen går alltså med rätt hastighet och alla rörelser rör sig med jämn hastighet. När super-8-filmen är överförd till videoformat och hastighetskonverterad går filmen också med rätt hastighet. Även här går alla rörelser alltså med rätt hastighet, men eftersom vissa rutor är dubblerade (för att sträcka ut de 18 film-rutorna till 25 video-rutor) kommer man att se dessa dubblerade rutor dubbelt så länge jämfört med när man tittade via en super-8-projektor. Den som har "öga" för detta kan då uppfatta rörelser i filmen som en smula ryckiga, eftersom de dubblerade rutorna gör att rörelser för ett kort ögonblick stannar till. Det syns tydligast när 8mm-filmen innehåller en lugn, jämn rörelse, såsom t.ex. en lugn panorering eller en lugn inzoomning på ett stillastående motiv.

 

Det finns även andra tekniker för hastighetskonvertering, där man försöker dölja dessa dubbelrutor på olika sätt. Ett sätt är att istället blanda bildinformationen från två olika rutor till en ruta. Effekten blir då att ryckigheten (som en del personer kan se) mjukas upp, men en stor nackdel är att de blandade rutorna uppfattas som oskarpa.

 

Ytterligare en annan teknik för hastighetskonvertering är att man istället för att dubblera vissa rutor låter ett datorprogram skapa helt nya extrarutor. Dessa nya rutor beräknas utifrån hur föregående och nästa ruta ser ut, samt vilka rörelser som pågår i filmscenen. Detta kan ge ett mycket lugnt och bra resultat, men det kan också bli fel. Metoden fungerar bäst när det inte finns så många samtidiga rörelser i bilden. Men vanliga filmbilder innehåller ofta både armar och ben som rör sig, bakgrunder som ändras och kamerarörelser. Då klarar ofta inte sådana datorprogram av att räkna ut korrekta extrarutor, och extrarutorna kan se mycket konstiga ut.

 

Morin Media har valt att använda metoden med dubblerade rutor eftersom Morin Media anser att den metoden har fler fördelar än nackdelar jämfört med andra metoder.